Vabanemine emotsionaalsest ülekuumenemisest

Vabanemine emotsionaalsest ülekuumenemisest

Neljas postitus sarjast: Millist kasu olen mina saanud teadliku hingamise praktiseerimisest?

Mina jõudsin teadliku hingamise juurde suuresti tänu sellele, et ma otsisin lahendust oma emotsionaalsele ülekuumenemisele.

Olin mõned aastad tegelenud juba joogaga, vabanenud grillvorstide ja liha regulaarsest söömisest ning olin muutunud mõnevõrra paindlikumaks nii kehaliselt kui ka meeleliselt. Ma ei pidanud enam osalema igas emotsionaalses seltskondlikus arutelus ja tagarääkimises, ning minu jaoks polnud enam nii oluline, et teised peavad kuulma, mida mina asjast arvan.

Samas kogunes minusse ikka teatud hulk ärevust, viha, põlgust ja vastikust tekitavat emotsiooni, ning suutmata seda teadvustada või suunata, ma ikka aeg-ajalt plahvatasin. Kas siis vastandudes kellegagi väga tugevalt, süüdistades ja solvates kedagi … või hoopis neelates kogu selle tunde alla hirmus, mis siis saab, kui ma seda praegu kõike välja ütlen.

Minu jaoks oli väga raske väljendada enda tundeid kedagi nende tekitamises süüdlaseks tegemata. Eriti keeruline oli oma tunnetest rääkida partneriga. See on vist teiste meeste jaoks ka väljakutsuv tegevus. Hirm avada ennast ja tunda seejärel valu, kui mind ei mõisteta, hoidis mind tagasi.

Oli kaks varianti, et kas ma läksin lukku – sulgudes endasse, soovides enam mitte millestki rääkida, või käratada „need asjad on nii ja kõik!“ Ja kui ma läksin lukku, siis selline vaikimine võis kesta 1-2 päeva või seni kuni need emotsioonid maha jahtusid. See tekitas muidugi tõelise segaduse partneri jaoks, et mis suhtes toimub jne.

Kuid asjad on täpselt nii nagu nad on, ja selleks, et suhe laabuks, on hädavajalik rääkida probleemsed teemad lõpuni lahti.

Kui käisin oma pranayama õpetaja Sami Mälkiä workshopil neli aastat tagasi, siis ta tõi välja ühe teadliku hingamise kasutegurina vabanemist emotsionaalsest ülekuumenemisest. Kuidas ja mis moodi see toimib või käib, jäi minu jaoks tol hetkel arusaamatuks. Täna ma mõistan väga selgelt, et teatud hingamisharjustega on võimalik reguleerida sapi ja maksa talitust, jahutada maha keha temperatuuri ja reguleerida vererõhu taset. Ja on hingamisharjutusi, mis aitavad keha-meelesüsteemist vabastada sinna kogunenud emotsionaalsed pinged ja piiravad uskumused.

Täna saan öelda, et teadlik hingamine on tõstnud mu teadlikkust oma kehas toimuvatest emotsioonidest ja tunnetest. Kui mingi keha pingesse viiv emotsioon hakkab kerkima, siis mõne hingamisega suudan selle vabaks lasta ja meeldivas kohalolus edasi tegutseda. Ootamatud tugevad emotsioonid, mis esile kerkivad, saab lahti lasta mõne minutilise hingamisega.

Märkan, et väljendamata emotsioone või tundeid on jäänud oluliselt vähemaks, ja kui need ongi tekkinud, siis on võimalik need päeva lõpus läbi töötada ja vabaks hingata. Ning kui saabub teadmine, et selle möödunud situatsiooni kogemisest on vaja teist osapoolt teavitada või vabandust paluda, siis saab seda järgmisel päeval või kohtumisel  teha – lihtsalt neutraalselt öeldes, et mida antud situatsioon mind tundma pani. Ilma teist süüdistamata, lihtsalt tagasisidet andes.

Teadlik hingamine on andnud mulle selged lahendused, kuidas emotsionaalset situatsiooni lahendada parimal moel koheselt hingamismustrit muutes või mõne aja pärast peale tunde vabaks hingamist.

SOOVITUS EMOTSIONAALSE TASAKAALU LOOMISEKS

India joogidel on üks imeline hingamisharjutus nimega Brahmari, mis on sanskriti keelest tõlgituna „kimalane“. Indias on selle harjutuse mõju inimestele uuritud ning välja toodud järgmised kasud:

See harjutus tõstab enesekindlust, parandab keskendumisvõimet ja suhtlemisoskust, tasakaalustab emotsionaalset keha ning vähendab sisemist keelepeksu kihku.

Harjutus on järgmine:

Istu toolil või põrandal, selg sirge ja ilma toetamata. Sulge silmad, lõdvesta mõttes oma otsaesine, peanahk, häälepaelad, silmaümbruse lihased ja silmamunad, ja pane keel pehmelt vastu ülemiste hammaste igemeid ning hinga nina kaudu välja, tuues kuuldavale heli mmmmm… kuni väljahingamise lõpuni. Ja kui lõpetad väljahingamise, alusta kohe nina kaudu sissehingamist, häälides taas mmmmm.  Seejärel alusta uut ringi.

Tee seda hingamist kõhuga sisse hingates nii palju kui saad, ja väljahingates kitsenda oma hääletoru ja hinga topeltpikkuses välja. Sumised nagu mesilane, just kui kergelt läbi kinnise nina. Hoia mõttes hingamise ajal fookust oma kolmandal silmal, nautides seda heli, mida sa lood. Need helid on sinu ajulained – sulandu seda heli kuuldes üksolemisse.

Alguses võib juhtuda see, et sissehingates võivad tekkida katkendlikud helid, kuna häälepaelad pole veel piisavalt lõdvestunud. Harjutuse käigus see muutub, nii et varu kannatust ja jätka hingamisega. Luba oma hääl vabaks, luba oma emotsiooonid vabaks ning lihtsalt hinga ja hääli mmm… Mõni inimene hakkab harjutuse ajal naerma, mõni nutma – mõlemad reaktsioonid on puhastavad, luba sellel juhtuda.  Kuid peale emotsiooni väljendamist jätka koheselt hingamisega.

Tee seda harjutust 10-15 kordust korraga (sissehingamine + topeltpikk väljahingamine). Peale harjutuse lõpetamist tule tagasi tavapärase hingamise juurde, hoia hetk silmad kinni ja koge, mis su kehas toimub. Ilma võrdlemata, hinnanguid andmata, süüdistamata, analüüsimata, lihtsalt pehmelt hoides fookust oma kehal.

Siit leiad videokatke Brahmari hingamisest. Kui vajad oma ellu püsivaid kvaliteedi muutuseid, siis tutvu erinevate teadliku hingamise võimalustega: www.teadlikhingamine.ee