RAAMAT VÕITJATELE! Lihtsad teadmised tippsportlastele ja võitluskunstide meistritele

RAAMAT VÕITJATELE! Lihtsad teadmised tippsportlastele ja võitluskunstide meistritele

Kui sa tahad vaigistada oma meelt ja sundmõtetest vabaneda või tipptulemusi saavutada, siis see kõik on sinust vaid hingetõmbe kaugusel. Hingamistööst saab abi väga paljude asjade puhul, näiteks nagu terav või krooniline valu, unetus, kaaluprobleemid, keskendumishäired, ärevus, depressioon, trauma ja lein, jne. Raamat “Lihtsalt hinga” aitab sul teadliku hingamise abil turgutada oma keha, meelt ja vaimu nii kriitilistel hetkedel kui igapäevaste asjatoimetuste juures.

                  GoodFight avaldab Dan Brule raamatust “Lihtsalt hinga” peatüki Mikhail Ryabkost, kes on võitluskunstide meister Venemaalt!Mikhail Ryabko on Vene erivägede elav legend. Maailmas on väga vähe inimesi, kes on kogenud või näinud seda, mida tema. Ta on juhtinud kõige erinevamaid missioone, alustades terrorismivastastest haarangutest ja lõpetades pantvangide päästmisega. Tema omanäoline võitlustehnika hõlmab hingamist, lõõgastumist, ja usu või mitte – ka armastust.Nii tema kui ta peamised õpetajad on tõelised meistrid ning nad on kõrgelt hinnatud kõigi võitluskunstide harrastajate hulgas üle maailma. Mina külastasin meister Ryabkot tema treeningkeskuses Moskvas ning mida kauem ma temaga aega koos veetsin, seda enam tahtsin teda kallistada!Ta kutsus kohale oma personaalse füsioterapeudi, kes masseeris mind tund aega. Ausalt öeldes meenutas see, mida ta minuga tegi, pigem piinamist. Kui ma poleks kasutanud oma oskust hingata ja n-ö valusse lõõgastuda, poleks ma seda kogemust ilmselt üle suutnud elada. Mida rohkem valu ma tundsin, seda sügavamalt ma hingasin ja end lõdvestasin, ja mida sügavamalt ma lõdvestusin, seda rohkem Ryabko füsioterapeut mulle haiget tegi. See oli täiesti hullumeelne. Mu tõlk ei suutnud meiega ühte ruumi jääda ja kaameramehel hakkas pelgast vaatamisest halb. Hiljem rääkisin ma Ryabkoga valust ja ta ütles: „Valu on hirm. Kõik.“
Ma olen sunnitud nõustuma, mis puudutab hirmu ja valu. Piinamise – see tähendab massaaži – ajal ma neil vahet ei teinud. Pärast selle seansi lõppu surises mu keha veel mitu tundi. Ja peab tunnistama, et järgmisel päeval tundsin ma end erakordselt mõnusasti – täiesti fantastiliselt, kui aus olla. Ning sellest ajast alates tundub mu keha kergema, tugevama, lõõgastunuma ja energilisemana.Ryabko tutvustas mind ka oma isikliku arstiga, kes, vaatamata oma enam kui viiekümnele eluaastale, on suurepärane pingpongimängija ja tal on väidetavalt maailma kõige tugevam eeskäelöök.Kõigil tema tipptreeneritel tunduvad olevat erinevad haruldased ja üliinimlikud võimed, mis kõlavad uskumatuna seni, kuni sa neid ise näed. Üks, milles nad kõik võrdselt meistrid on, on „Süsteemi“-nimelise hingamistehnika põhimõtted.Ryabko partner, vene juurtega võitluskunstide treener Vladimir Vasiliev, selgitab seda süsteemi oma raamatus „Let Every Breath… Secrets of the Russian Breath Masters“. Vasiliev emigreerus Kanadasse ja elab Torontos. Kui sa harrastad võitluskunste, siis tema on üks neist meestest, kellega tasub kohtuda.Nagu Ryabkol, nii on ka Vasilievil erakordne sõjaväeline karjäär seljataga. Ta suudab sellise kerguse ja lihtsusega uskumatut jõudu rakendada, et talle looduse ja füüsika seadused justkui ei kehtikski. Tegelikkus on sootuks vastupidine ja ta elab nende seadustega täielikus ja erakordses harmoonias. Ta on elav näide legendaarsest meistrist: hävitavad ja erakordsed võitlusoskused on peidus rõõmsameelses, tagasihoidlikus ja leebes, tõeliselt hoolivas ja armastavas inimeses.Minu arusaama järgi võiks Vasilievi raamatus kirjeldatud seitse põhimõtet võtta kokku alljärgnevalt.
  1. Harjuta nina kaudu sisse ja suu kaudu välja hingama.
  2. Juhi hingamist, kujutades ette rongi. Hingamine on nagu vedur: mitte ükski su kehaosa (nagu ka ükski vagun) ei liigu ilma vedurita.
  3. Ära üle- ega alahinga. Tööta välja intuitiivne võime kohandada hingamist hetkel oleva energeetilise seisundi ja liikumisvajadusega.
  4. Õpi ära pidev või katkematu hingamine (sama mustrit kasutatakse vabastavas hingamises, millest on juttu 4. peatükis).
  5. Harjuta ideaalse pendli liikumisrütmi. See tähendab loomulikke sisse- ja väljahingamistsükleid. See tähendab, et sa ei katkesta hingetõmbeid, ei tee neid lühemaks ega pikenda või kiirenda neid.
  6. Harjuta sõltumatuse põhimõtet. „Sistema“ õpetab, et hingamine ei tohi sõltuda ühestki liikumisest. Ja löögid peavad olema võrdselt tugevad, sõltumata sellest, kas sa hingad sisse, välja või hoiad hinge kinni. See pöörab pea peale vanakooli põhimõtte, et „lüüa tuleb välja hingates„“.
  7. Keskendu täielikule lõõgastumisele. See on ilmselt kõige lihtsam, kuid võimsaim „Sistema“ hingamissüsteemi põhimõte.
Järgnevalt ka mõned põhimõtted ja praktikad, harjutused ja tehnikad, mis ma Mikhail Ryabkolt õppinud olen. Kasuta keskendumiseks hingamishäälitsusi: esmalt valjusti, siis pehmemalt, kuni lõpuks täiesti kuuldamatult. Mõista, et hingamine pole vaid mehaaniline ega füsioloogiline tegevus: see ei alga ega lõpe kopsudega. Õpi õhuga täitma iga rakku – kogu keha. Õpi hingama igasse kehaosasse ja iga kehaosaga. Kasuta pärast puhkeseisundit tegutsema asudes alati pingevaba hingamist, et vältida „külmalt käivitumist“. Õpi pulssi tunnetama kõikjal kehas.Mängi keha pingestamisega – pinguta sisse hingates kogu keha, alustades jalgadest ja lõpetades näo ja peaga. Seejärel, välja hingates, vabasta pingest ja lõdvesta kogu keha – peast jalataldadeni. Harjuta vastupidist: pinguta välja hingates ja lõdvesta sisse hingates. Harjuta kogu sisse- ja väljahingamise tsüklit pingutades ja lõdvestades.Harjuta hinge kinnipidamist igas erinevas tegevusfaasis, olgu see tegevus trenn, rividrill või mis iganes. Harju hinge üha pikemalt ilma ebamugavustundeta kinni pidama.Õpi taluma õhunälga ja selle ajal lõõgastuma. Õpi end hingetõmbega üles tõstma: tee istessetõuse, lamades selili, jalad välja sirutatud. Harjuta pikki sisse- ja väljahingamisi koos liigutustega, liikumisega ning erinevate harjutuste ja harjutuste kombinatsioonidega.Õpi oma hingamise mustrit muutma, et üle saada väsimusest ja taluvuspiirist. Õpi, kuidas tööd või trenni tehes vältida liigseid pingutusi ja pingete tekkimist. Ole loominguline ja harjuta keha ja hingamise koostööd. Harjuta seda, et sa hingad sisse ühe ja välja teise kehaosa kaudu. Näiteks hinga sisse ühe käe ja välja teise käe kaudu. Või hinga sisse parema jala ja välja vasaku käe (või vastupidi) kaudu.Kasuta pikkade, kurnavate harjutuste või tegevuste ajal (näiteks aeglased kükid) „valanguna hingamist“ või „puhkivat hingamist“ (burst breathing). Õpi nina kaudu hinagtes „haarama“ kehast valu ja väsimust ning seda suu kaudu välja viskama.Õpi hingetõmbe jooksul tegema midagi „kimbuna“ – tee näiteks mitu kükki või kätekõverdust ühe sisse- või väljahingamise ajal. Harjuta trenni tehes hoidma hinge kinni erinevate etappide ajal: kui kopsud on õhku täis, kui need on õhust tühjad, ja siis nullpunktis.Hinga koos partneriga: keskendu oma hingamistööle, jälgides samal ajal partnerit. Kopeerige või peegeldage teineteise hingamist. Harjutage sünkroonset hingamist Koos kõndides. Sünkroniseerige hingamine sammude rütmis 1-1, 2-2, 3-3, 4-4 jne.Kui sul on trauma või sa tunned mõnes kehaosas valu, suuna tähelepanu hingates sellesse piirkonda, et valu leevendada ja tervenemist kiirendada.

Raamatu saab tellida SIIT

Dan Brule on kogu maailmas tunnustatud ja hinnatud hingamistöö ekspert ning vaimse hingamise liikumise juht. Vietnami sõja ajal teenis ta Ameerika Ühendriikide mereväes ning tal on magistrikraad Cambridge’i ülikoolist. 
Artikkel Good Fight ajakirjast
Fotod: Pexels.com